Mari baca

Disember 5, 2012

Saatnya Hidayah Menyapa Rumahku

Filed under: Dakwah — Mohd Riduan Khairi @ 10:00 am
Tags: ,

73046_10200142709468422_1569441173_n (1)Saatnya Hidayah Menyapa Rumahku

Judul Asal : Ihyaud Dakwah Fil Bait

Penulis : Muhammad bin Fahd bin Abdullah Al-Jifan

Penterjemah : Ust Zainal Abidin Syamsuddin Lc

Penerbit : Pustaka Imam Abu Hanifah

Halaman : 94 mukasurat

Beli : http://www.atsar.ilmusunnah.com

Pengantar Syaikh Shalih bin Fauzan bin Abdullah Al-Fauzan

Segala puji bagi Allah Rabb semesta alam, shalawat dan salam semoga tetap tercurah kepada nabi kita Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga dan para sahabatnya.

Saya telah membaca risalah yang berjudul “Ihyaud Dakwah Fil Bait” karya Muhammad bin Fahd bin Abdullah Al-Jifan, sebuah karya yang sangat berbobot dan layak untuk disebarkan kepada masyarakat. Semoga Allah subhanahu wa ta’ala memebari manfaat atas terbitnya buku ini dan memberi pahala bagi penulisnya. Saya mengajak kepada semua kaum muslimin untuk membaca dan merenungkan serta mengamalkan kebenaran yang ada di dalam buku ini. Semoga Allah ‘azza wa jalla memberi petunjuk kepada jalan yang lurus dan semoga shalawat dan salam tetap tercurah kepada Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga dan para shahabanya.

Ulasan

Jangan pandang halaman nipisnya. Buku ini diberikan kata pengantar oleh ulama’ besar dunia hari ini yakni Syaikh Soleh Fauzan al-Fauzan hafidzahullah. Saya sendiri hampir tertipu dengan luaran dan saiz naskah ini.

Selayaknya naskah kecil ini mendapat pengiktirafan oleh ulama’ besar.

Naskah ini terbahagi kepada dua bahagian.

Bahagian pertama menceritakan secara ringkas asas-asas yang perlu dimiliki oleh seorang pendakwah, akhlaknya, persiaan ilmunya dan hakikat dakwah. Pengarang juga menjelaskan beberapa perkara yang dapat memberikan motivasi san semangat untuk menjalankan kerja-kerja dakwah.

Bahagian keduanya lebih menarik dan dekat dengan setiap individu yakni tanggungjawab dan kaedah berdakwah di dalam rumah. Sesuai dengan firman Allah yang maksudnya, “Wahai orang-orang beriman, periharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka…” (Surah at-Tahrim, ayat 6) 

Tidak sedikit orang yang lantang dan gigih berbuat sesuatu yang dikatakan dakwah; menulis di dada akhbar bercerita tentang persoalan umat, berceramah di depan ribuan khalayak, forum sini dan sana, namun dalam masa yang sama mengabaikan ahli keluarga terdekatnya,

Bukanlah kita menghendaki keluarganya soleh terlebih dahulu, baharu layak untuk seorang pendakwah itu mengembangkan dakwahnya di luar rumah. Tidak, bahkan kenyataan ini sama sekali fatal. Kerana berapa ramai kaum keluarga terdekat para Nabi itu engkar dengan apa yang didakwahkan.

Itu bukan syarat dakwah.

Yang dibicarakan ialah sikap mengambil mudah dan meninggalkan medan dakwah yang dekat semat-mata untuk memburu khalayak yang lebih ramai dan besar.

Untuk mereka yang sering mendapat tentangan dari ahli keluarga atau mereka yang tercari-cari apakah cara dan kaedah yang paling ampuh untuk mendakwahi keluarga; maka buku ini saya rekomenkan.

Ia diasaskan dari dalil-dalil yang sahih, dimuat secara ringkas tanpa penjelasan yang berjela-jela dan tentunya praktikal. Wallahuaklam.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: