Mari baca

Mac 1, 2012

Amalam-amalam Pemelihara Iman

Filed under: Al-Qur'an & As-Sunnah — Mohd Riduan Khairi @ 5:36 am
Tags: ,

Judul Asal : Nida’atu ar-Rahman li Ahli al-Iman

Penulis : Syaikh Abu Bakar Jabir al-Jaza-iry

Penterjemah : Nasharuddin Atha dan Abdurrahman

Penerbit : Qisthi Press, Jakarta (2006)

Syaikh Abu Bakar Jabir Al-Jazairi merupakan salah seorang tenaga pengajar di Masjid Nabi, Madinah. Beliau adalah Ahli Hadits yang juhud, Jabir bin Musa bin Abdul Qadir bin Jabir Abu Bakar Al-Jazairi. Lahir di Al-Jazair tahun 1342 H/ 1921 M.

Beliau mengarang beberapa kitab besar termasuk Minhaj Muslim dan Tafsir Al-Aisar. Keduanya sudah diterjemahn ke dalam bahasa Melayu Malaysia dan versi Indonesia. Baca lagi tentang tafsir Al-Aisar di kitabtafseer.wordpress.com.

Buku yang kami ulas ini (Amalan-amalam Pemelihara Iman) merupakan himpun tafsir dan penjelasan ayat-ayat al-Qur’an yang ditujukan kepada orang-orang yang beriman. Syaikh hafidzahullah menghimpunkan 90 kesemuanya ayat-ayat yang dimulai dengan lafaz, “Wahai orang-orang yang beriman.”

Justeru tentu sekali buku ini signifikan dan penting untuk ditela’ah dan dibaca oleh sekelian orang yang mengaku beriman dan bertauhid dengan tauhid yang murni.

Bukan itu sahaja, benar sungguh dan adanya bahawa membaca kitab-kitab yang dikarang oleh ulama’ menelurkan mutiara kefahaman yang amat mendalam. Berbinar-binar mata kami menekuni setiap perkataan yang dinukilkan oleh syaikh.

Seringkali kami dimajukan pertanyaan, bagaimanakah memilih buku yang bermanfaat dan sedap dibaca. Maka jawab kami : pilihlah buku yang dikarang oleh ulama’, nescaya anda tidak pernah akan merasa kecewa walau sedetikpun.

Sinopsis

Ketika iman telah diikrarkan, banyak konsekuensi yang harus dilaksanakan. Namun ironis, banyak orang yang mengabaikan, kendati mereka sering membaca dan mendengarkannya dari al-Qur`an.

Penulis buku ini bermaksud menjabarkan amalan-amalan yang harus diperhatikan oleh orang-orang beriman untuk memelihara dan meningkatkan kualitas iman mereka. Tentu saja, penjabaran ini berdasarkan al-Qur`an dan juga sabda-sabda Rasulullah s.a.w. yang kesahihannya tak diragukan.

Lembar demi lembar buku ini penuh terisi dengan pengetahuan, wawasan, dan pencerahan keimanan yang akan membawa kita pada keberuntungan di dunia dan akhirat. Karena itu, melewatkan satu lembar saja dari buku ini akan sangat disayangkan.

Selain menggugah, buku ini juga akan memahamkan kita tentang apa yang harus dikerjakan dan ditinggalkan oleh orang-orang yang beriman. Dan itu, merupakan isyarat untuk menjadi hamba yang benar-benar iman dengan keimanan yang benar. Maka, untuk lebih jelasnya, silakan menyimak penuturan buku ini dari halaman ke halaman.

Advertisements

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: