Mari baca

Februari 15, 2012

Beginilah Rasulullah Mengajar Kami

Filed under: Adab & Akhlak — Mohd Riduan Khairi @ 5:56 am
Tags: , , , ,

Generasi umat Islam pertama (salaful ummah) mampu meraih predikat tertinggi dalam pendidikan akhlak. Sehingga manusia berbondong-bondong memeluk agama Islam saat melihat perilaku mulia dan perlakuakn baik mereka. Jangan terkejut jumlah mereka yang masuk Islam kerana akhlak para sahabat melebihi jumlah mereka yang masuk Islam dengan cara berdebat atau diskusi.

Saya sedang menelaah/ meneliti secara perlahan dan hati-hati buku ini. Mengapa perlahan dan hati-hati? Kerana saya mahukan setiap perkataan yang tercetak dalam naskah in mesra dan serasi dengan akal dan jiwa saya.

Tidak ada perkataan yang lebih mengujakan dan membahagiakan daripada membaca buku-buku yang baik kandungan, olahan dan penyampaiannya seperti ini.

Penulis, Syaikh Khumais As-Sa’id menurut Ustaz Fauzan daru Mediu, merupakan salah seorang tenaga pengajar di Universiti Islam Madinah, Arab Saudi. Tanpa sebarang rebiu yang berjela-jela, saya titipkan beberapa bahagian penting dari buku ini sebagai makanan minda dan jiwa kalian.

Syaikh Khumais As-Sa’id menjelaskan kepentingan adab dan akhlak mulia dalam masyarakat:

“Apabila berbicara tentang pemikiran, kita akan dapati banyaknya perbezaan sesuai dengan perbezaan sumber dan cara memahaminya. Dan ketika berbicara tentang permasalah fikah, kita cenderung tenggelam dalam perbezaan mazhab fikah, dan kita banyak berbeza dalam hal yang rajah (pendapat yang kuat) dam marjuh (pendapat yang lemah), pendapat yang muktabar (dianggap sah) dan yang tidak muktabar.

Begitu juga tatkala memerikan masalah akidah, maka pasti tidak akan terlepas dari perbicaraan kelompok-kelompok, agama, keyakinan, kefasikan, pembid’ahan, atau pengkafiran.

Akan tetapi saat kita mengupas tentang adab dan akhlak, hampir semua akal manusia sepakat mana yang dianggap sebagai akhlak yang baik, dan mana yang dianggap akhlak yang buruk. Ruang perbezaan yang ada sangat kecil, baik di kalangan umat Islam sendiri ataupun interaksi dengan orang yang bukan Islam.

Orang yang paling mencintaimu akan lari saat kamu berhati batu. Manakala orang yang paling membencimu pasti akan berhukum kepadamu saat kamu bersikap jujur dan terpercaya.” (lihat: Beginilah Rasulullah Mengajari Kami, oleh Syaikh Khumais Sa’id, ms. 40, Darus Sunnah, Jakarta, cet. 2, 2008)

Harga RM18.00 untuk membeli, klik galeriniaga.

1 Komen »

  1. […] paling membencimu pasti akan berhukum kepadamu saat kamu bersikap jujur dan terpercaya.” (Lihat: Beginilah Rasulullah Mengajari Kami, oleh Syaikh Khumais Sa’id, ms. 40, Darus Sunnah, Jakarta, cet. 2, […]

    Ping balik oleh Keutamaan Taqwa dan Akhlak Mulia « Ilmuan Malaysia — April 30, 2012 @ 2:06 am | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: