Mari baca

Ogos 6, 2011

Membaca Al-Qur’an Dengan Melihat Teks (Mushaf)

Filed under: Al-Qur'an & As-Sunnah,Tips membaca — Mohd Riduan Khairi @ 6:17 am

“Barang siapa ingin mencintai Allah dan Rasul-Nya dengan lebih mendalam, hendaklah dia membaca al-Qur’an menggunakan mushaf.”

(Hadis Abu Nuaim dan Baihaqi dari sahabat Abdullah bin Mas’ud. Darjat hadis ini hassan menurut Syaikh al-Albani dalam Silsilah Hadis Sahih dan Sahih al-Jami’)

Imam Nawawi dalam kitabnya at-Tibyan di Adab Hamalah al-Qur’an menjelaskan,

“Membaca al-Qur’an dari mushaf lebih utama daripada membacanya dari hafalan. Kerana melihat mushaf adalah ibadah yang dianjurkan,sehingga terintegrasi antara membaca dan melihat. Demikianlah pendapat sahabat kami Qadhi Hussain, Abu Hamid al-Ghazali dan sejumlah salaf. Dikutip dari Imam Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin bahawa majority sahabat membaca al-Qur’an melalui mushaf dan mereka tidak suka jika ada satu hari saja terlewat tanpa melihat mushaf.

Ibnu Abu Dawud melaporkan bahawa membaca dengan mushaf adalah kebiasaan majority salaf dan setahu dia tidak ada perselisihan tentangnya.”

Dr Muhammad Musa Nashr, salah seorang anak murid Syaikh Muhaddis Muhammad Nasiruddin al-Albani menyebutkan dalam tesisnya,

“Membaca al-Qur’an dengan mushaf adalah ibadah, kerana hal itu melibatkan sepasang mata, sepasang bibir, fikiran dan melibatkan banyak organ. Di sampir itu terdapat berkah al-Qur’an, kerana ia adalah Kalamullah.Parasalaf juga melakukan tindakan pengubatan dengan cara melihat mushaf al-Qur’an, iaitu untuk mengubati sakit mata dengan melihatnya. Dan paling penting, membaca melalui mushaf adalah sebab diperolehnya kecintaan yang lebih mendalam kepada Allah, sebagaimana termaktubnya dalam hadis.

Disarikan dari buku Fadhailul Qur’an wa Hamalatihi fis Sunnah al-Muthahharah (Wasiat Rasul kepada Pembaca dan Penghafal al-Qur’an) oleh Dr Muhammad Musa Nashr. Terjemahan Jabir al-Bassam dan diterbitkan oleh Al-Qowam.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: