Mari baca

Mei 24, 2011

25 Kiat Mempengaruhi Jiwa dan Akal Anak

Filed under: Keluarga,Pendidikan — Mohd Riduan Khairi @ 1:52 pm

Penulis : Muhammad Rasyid Dimas
Penterjemah : Tate Qomaruddin, Lc
Penerbit : Robbani Press, Jakarta (1999)

Seperti mana judulnya, naskah ini menampilkan 25 kiat atau tips dan kaedah untuk mempengaruhi jiwa dan akal anak. Antara tips yang disarikan buku ini termasuk :

1. Bersahabatlah dengan Anak dan Jadilah Teladan
2. Tunaikan Hak Anak-Anak
4. Gunakan Cara “Siapa Menang Dia Dapat”
7. Tumbuhkan Rasa Percaya Diri
8. Metod “Dialah Anak Paling Baik.”
12. Memilih Waktu Yang Tepat Untuk Menasihati
20. Mendoakan Kebaikan, Bukan Keburukan
25. Gunakan Kisah dalam Menanamkan Nilai dan Keutamaan

Profesyen mendidik dan mengajar bukan milik guru sahaja. Ibu bapa juga mengemban peranan yang tidak kepalang tanggung untuk mendidik anak. Jika guru menyampaikan ilmu selama beberapa jam di sekolah, ibu bapa pula meneruskan tugas mendidik anak ketika berada di rumah. Secara perbandingan waktu anak-anak berada di rumah jauh lebih panjang berbanding di sekolah.

Berada di dalam kelas dan bilik kuliah menadah buku menatap guru adalah satu dari kaedah pendidikan yang berkesan. Namun bukan itu sahaja.

Nabi Muhammad sang guru agung dan pendidik rabbani menunjukkan teladan bahawa mendidik itu tidak hanya berlaku di masjid dan halaqah ilmu sahaja.

Memilih Waktu yang tepat.

Satu dari bahan yang dibeberkan dalam naskah ini ialah memilih waktu yang tepat untuk menyampaikan didikan. Satu saat yang baik untuk memberi nasihat ialah ketika rekreasi, dalam perjalanan dan di atas kenderaan.

Hal ini ditunjukkan oleh Nabi ketika mendidik sahabat-sahabat muda beliau. Penulis buku ini membawakan 2 contoh. Pertama ketika Nabi memboncengkan sahabat Abdullah bin Abbas seperti dalam riwayat al-Hakim. Manakala begitu juga ketika Nabi membongcengkan sahabat muda Abdullah bin Jaafar yang juga sepupu beliau dalam riwayat Muslim.

Dari Abdullah bin Abbas -radhiallahu anhu-. Ia berkata:

Dahulu aku berada dibelakang Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam- di atas kendaraannya kemudian ia berkata: “Wahai anak muda, sesungguhnya aku akan mengajarkan kepadamu beberapa kalimat; Jagalah Allah niscaya Ia akan menjagamu. Jagalah Allah niscaya kau akan mendapati nya di hadapanmu. Jika engkau berdo’a, berdo’alah kepada Allah. Dan jika engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Dan ketahuilah! Sesungguhnya, seandainya seluruh manusia bersatu ingin memberikan kebaikan kepadamu, mereka tak akan sanggup kecuali sebatas apa yang telah Allah tetapkan bagimu. Juga, seandainya seluruhnya mereka bersatu ingin mendatangkan keburukan kepadamu, mereka tak akan sanggup kecuali sebatas apa yang telah Allah tetapkan atasmu. Kalam telah diangkat dan lembaran-lembaran catatan taqdir telah terlanjur kering.” (H.R. Tirmidzi dan ia berkata: Hadits hasan shohih.

Menumbuhkan rasa percaya diri

Satu perbezaan ketara antara orang Asia berbanding orang Eropah dan Arab ialah, kurangnya rasa percaya diri (keyakinan diri).

Nabi memberi beberapa petunjuk untuk menumbuhkan keyakikan diri sejak anak kecil. Satu darinya seperti yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari ialah memberi salam kepada orang yang lebih tua.

Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah yang muda memulai memberi salam kepada yang tua, yang berjalan kepada yang duduk dan yang sedikit kepada yang lebih banyak..” Dan dalam suatu riwayat: “dan yang bertunggangan (berkenderaan) kepada yang berjalan.”

(Bukhari 6231, 6234 dan Muslim 2160).

Dalam hadis yang lain pula Nabi berbual-bual dengan anak kecil untuk menumbuhkan rasa yakin. Nabi pernah bertanya seorang anak kecil yang sedang bermain dengan anak burung, “Wahai Abu Umair, apakah yang sedang dilakukan oleh Nughair (anak burung)?”

Ulasan

Buku ini sedikit mengkagumkan saya. Sungguhpun sudah puluhan bahkan ratusan buku yang menulis tips dan kaedah mendidik anak. Namun yang dapat menghubungkan kaedah itu dengan petunjuk al-Qur’an dan hadis masih sangat sedikit.

Buku ini satu dari. Pembahasannya ringkas namun berisi. Sebahagian besar tipsnya disandarkan kepada al-Qur’an dan hadis.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: