Mari baca

Mei 4, 2011

Agar Allah Selalu Memberi Jalan Keluar

Filed under: Adab & Akhlak,Dakwah — Mohd Riduan Khairi @ 1:40 pm

Agar Allah Selalu Memberi Jalan Keluar ; Ketika Persoalan Hidup Terasa Menghimpit
Penulis : Abu Firly Bassam Taqiy
Penerbit : Hikam Pustaka (2009)
Halaman : 266 mukasurat

Musibah atau ujian merupakan fitrah dalam kehidupan. Hanya orang-orang yang mati sahaja tidak diuji. Sekiranya penyudah hidup mereka baik, maka baiknya kehidupan mereka selepas mati. Sebaliknya, mereka akan diazab dan diseksa. Semoga Allah memberi kita kehidupan yang bermanfaat dan kesudahan hidup yang baik.

Allah sendiri selaku pemilik dan pentadbir alam ini menegaskan dalam Kitab Suci Nya Al-Qur’an,

Dan pasti! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Surah Al- Baqarah, ayat ke 155)

Ujian ini terlebih lagi diberikan kepada orang-orang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dalam ayat lain Allah berkata,

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan demi sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui Nya tentang orang yang berdusta.(Surah Al-Ankabut, ayat 2-3)

Sesungguhnya Allah adalah Tuhan Yang Maha Adil, Maha Pengasih dan Maha Penyayang.Orang-orang yang beriman dijanjikan dengan ujian dan cabaran. Demikian juga Allah menyediakan sekian banyak tips dan cara untuk menghindari dan menghadapi ujian itu. Semua tercatat rapi dalam lembar Al-Qur’an dan di sela-sela sabda Nabi.

Antaranya termasuk :

1. Solat.

Kata Allah, “Jadikanlah solat dan sabar itu sebagai penolongmu. Dan sesunguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi ornag-orang yang khusyu’.” (Surah Al-Baqarah, ayat 45)

Dalam satu hadis sahabat Hudzaifah (semoga Allah redha kepadanya) menceritakan, bahawa ketika persoalan terasa berat (bagi Nabi), maka beliau mengerjakan solat. (Sahih Sunan Abu Dawud)

Hal ini dicontohi oleh ramai sarjana dan ilmuwan Islam. Ketika mereka buntu memecahkan persoalan fatwa atau hukum, mereka akan berhenti sejenak dan mendirikan solat untuk mendapat pencerahan.

2. Sabar. Ia merupakan perkataan ringkas namun mengandung makna yang sangat besar. Tidak kurang dari 70 kali kalimat sabar diungkapkan. Dan dan beberapa kali darinya ia digandingkan dengan ibadah yang besar dalam agama yakni solat.

Sabar juga antara amal yang dirahsiakan oleh Allah jumlah pahalanya seperti yang dijelaskan dala Surah Az-Zumar ayat ke 10,

“Sesungguhnya hanya orang-orang sabar yang dipenuhi pahalanya tanpa batas.”

Begitu juga khabar gembira dijanjikan kepada orang yang mempu bersabar dengan ujian dan musibah yang dihadapai,

Dan pasti! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Surah Al- Baqarah, ayat ke 155)

Tedapat banyak lagi tips dan cara yang ditunjukkan oleh Al-Qur’an dan hadis untuk menghindari dan menangani ujian dan musibah yang menimpa.

Antaranya termasuk menolong agama Allah, membantu golongan yang lemah, menjaga siulaturrahim, menolong anak yatim, infak kepada orang yang memerlukan dan beberapa lagi.

Walaupun saya tidak menggemari cara buku ini disusun dan dihuraikan, namun ia masih memberi manfaat. Ini kerana naskah ini berjaya menghimpunkan banyak tips beserta dalil yang sahih.

2 Komen »

  1. salam..bagaimana ek na dptkan buku ni….

    erm…na tnyer..kamu ni tinggal di batu pahat ke..?

    Komen oleh SyazwaneD — Mei 23, 2011 @ 4:04 am | Balas

    • Wa alaykumussalam warahmatullah.

      Cik puan yang budiman, terima kasih kerana sudi melawat blog saya yang sederhana ini.

      Untuk mengetahui tentang buku ini cik puan boleh cuba bertanya kepada blogger dan towkeh buku ini di galeiniaga.blogspot.com.

      Saya tidak tinggal dan tidak berasal dari Batu Pahat.

      Komen oleh Mohd Riduan Khairi — Mei 23, 2011 @ 8:38 am | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Blog di WordPress.com.

%d bloggers like this: