Mari baca

Mac 31, 2011

Telah Datang Zamannya

Judul : Telah Datang Zamannya

Penulis : Ustaz Abdul Hakim bin Amir Abdat

Penerbit : Pustaka Muawiyah bin ABi Suffyan

Sahabat Ali bin BI Thalib (semoga Allah redha kepadanya) menceritakan, “Apabila aku memberitahu kalian tentang hadis dari Rasulullah (selawat dan salam buat beliau), maka sesungguhnya kalau aku tersungkur dari langit lebih aku sukai daripada aku berdusta atas nama beliau. Dan apabila aku menceritakan kepada kalian apa yang terjadi antara aku dan kalian, maka sesungguhnya peperangan itu tipu daya. Aku pernah mendengar Rasulullah berkata,

“Akan muncul di akhir zaman nanti, suatu golongan yang terdiri daripada orang-orang muda dan lemah akalnya (bodoh). Mereka mengucapkan dari perkataan sebaik-baik makhluk (yakni Rasulullah iaitu firman Allah, Al-Qur’an). Mereka telah daripada Islam saperti anak panah yang keluar dari busurnya. Iman mereka tidak lepas dari kerongkongan mereka sahaja. Dimana sahaja kamu dapat menjumpai mereka, maka bunuhlah mereka itu. Siapa yang membunuh mereka, kelak akan mendapat pahala dihari kiamat”.

(Hadis Rekod Bukhari & Muslim)

Hadis ini merupakan satu dari 35 hadis tentang zaman akhir. Ia dipilih, disaji dan dijelaskan oleh seorang sarjana hadis terkemuka dari Indonesia. Beliau, Ustaz Abdul Hakim Amir Abdat.

Pengarang

Tidak kenal makanya tidak cinta. Saya lebih biasa (membaca dan mendengar rakaman) dari ustaz dan pendakwah lain dari Indonesia berbanding Ustaz Hakim, walaupun dari sudut senioriti dan ilmu beliau menyerlah terutama dalam bidang hadis. Ini dipengaruhi oleh beberapa faktor. Antaranya ialah bahasa Melayu ustaz Hakim sedikit lebih pekat Indonesianya berbanding ustaz-ustaz yang lain seperti Ustaz Yazid (buku-buku beliau sangat cemerlang bahasa dan editingnya) dan Ustaz Armen Halim Naro rahimahullah (sementelahan beliau orang Sumatra). Di tambah kualiti rakaman di majlis kuliah beliau kurang memuaskan.

Namun persepsi terhadap pengarang ini berubah selepas saya menghadiri secara langsung majlis pengajian kitab Fathul Bari Syarah Sahih Bukhari di Jakarta baru-baru ini. Di tambah lagi selepas selesai membaca naskah buku yang sedang kita bicarakan ini.

Rebiu

Akhir zaman, umat Islam dan umat manusia dilanda berbagai situas dan situasi yang meresahkan. Dengan menolak ketepi isu alam sekitar,perubahan iklim dan struktur geografi ; manusia sahaja sudah berevolusi. Macam-macam kerenah dan musibah melanda peradaban manusia. Dari kepelikan tingkah-laku bersoasial, sehinggalah keanehan dan beragamnya cara manusia beragama.

Dalam Islam sendiri muncul golongan yang menolak hadis hanya menerima Al-Qur’an sebagai hukum agama. Kemudian ada yang mengaku menjadi Nabi. Ada yang bercakaran sesama umat Islam menyalahkan kamu salah dan kami benar. Walaupun keduanya solat dan berimej Islam.

Naskah kecil ini menghimpunkan hadis-hadis tentang akhir zaman. Ia memberi jawapan kepada banyak persoalan yang timbul. Antara hadis yang dibicarakan termasuk :

1. Orang Islam Belajar Dari Ahli Bid’ah
10. Datang Zaman Pemerintah Umat Islam Bodoh
12. Orang Mengingkari Sunnah Nabi
27. Berpegang Dengan Agama Seperti Menggenggam Bara Api
28. Banyaknya Penceramag Namun sedikitnya Ulama’
29. Pembaca Al-Qur’an Dibayar dan Meminta Bayaran

Dan banyak lagi kajian yang menarik.

Ikuti kajian bedah buku untuk naskah ini :

2 Komen »

  1. Assalamu’alaikum..

    buku ni akhi ada dijual tak?

    Komen oleh Mohd. Ikram — April 14, 2011 @ 5:54 am | Balas

  2. saya minat ceramah agama

    Komen oleh Hanson Awie — Februari 20, 2012 @ 8:35 am | Balas


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: