Mari baca

Disember 24, 2009

Memulakan Bisnes Sendiri

Filed under: Bisnes & Kewangan — Mohd Riduan Khairi @ 7:07 am
Tags:

Penulis : Ainon Mohd.
Penerbit : PTS Professional
M/surat : 248
Harga : RM 29.00
Tahun Terbit : 2005

Sebelum menemui buku ini. Saya telahpun berkenalan dengan beberapa tokoh perniagaan dan penulis motivasi kewangan melalui tulisan-tulisan mereka. Antaranya adalah Chef Li (Rahsia Jutawan Senyap Terbongkar – Petunjuk Jalan Kejayaan), Azizi Ali (Siri-siri buku ‘jutawannya hampir semua saya miliki), Irfan Khairi dan semestinya Kiyosaki dengan kisah dua orang ayahnya.

Saya juga lama kenal dengan Puan Ainon lewat buku-buku psikologi dan komunikasi beliau. Sungguh mengujakan. Setelah berkenalan secara personal dengan beliau, kemudian barulah saya menyelak helai-helain buku Memulakan Bisnes Sendiri (selepas ini disebut MBS) ini.

Kata pengantar buku ini cukup untuk membuktikan wibawa penulis wanita ini.

“Kebanyakan orang yang mengambil kursus pengurusan pernigaan tidak membuka bisnes sendiri. Kebanyakan orang yang berniaga tidak membaca buku-buku panduan perniagaan”.

Ayat sakti ini yang memancing saya untuk menamatkan justru menghadamkan isi da kandungannya secepat mungkin.

MBS ada 11 bab. Penulis memulakannya dengan membincangkan kesilapan-kesilapan yang sering dilakukan oleh usahawan-usahawan (khususnya usahawan melayu). Begitu banyak faktor-faktor kegagalan sesuatu perniagaan dikongsi bersama dalam buku ini.

Banyak individu mahupun syarikat memulakan perniagaan atas sebab yang salah. Ada yang memulakan pernigaan kerana ada peluang. Tidak sedikit juga yang memulakan pernigaan kerana ‘sudah ada modal’. Begitu juga yang memulakan perniagaan kerana mengharapkan menjadi kaya cepat dan mudah. Sebab-sebab yang tidak teguh inilah yang mengakibatkan lebih 90 % pernigaan bertahan hanya 3 tahun sahaja. Selepas itu banyak yang gulung tikar.

Peluang peniaga melayu ternyata lebih luas (sebenarnya) berbanding peniaga-peniaga lain yang tidak berstatus bumiputera. Namun hanya berbekalkan peluang tidak menjanjikan kejayaan. Untuk berniaga, lebih dari soal peluang, modal dan ruang diperlukan untuk berjaya.

Dalam bab 6 penulis menceritakan beberapa situasi latar belakang usahawan baru. Dari ‘Orang pandai’ memulakan bisnes, Orang korporat memulakan bisnes hinggalah Anak orang kaya mahu berniaga. Kesemuanya jelas tidak menjamin indvidu itu berjaya dalam bidang perniagaan tanpa cara dan kaedah yang betul.

Pn Ainon Mohd

 

Kesimpulannya, buku ini sangat bagus dibaca oleh individu yang menceburkan diri dalam bidang perniagaan. Apa yang saya temui dalam naskah kecil ini (pada saya kecil kerana isinya besar dan perlu di jelaskan dengan lebih panjang dan terperinci) memuatkan terlalu banyak pedoman dan nasihat sebelum memulakan @ menguruskan perniagaan. Penulis membawa pembaca ke suatu sisi yang lain dalam bisnes. Apa yang tidak dapat diperolehi dari buku-buku lain (Azizi Ali dan Chef Li).

Bacalah! Kalau tidak kamu akan menyesal. Puan Ainon sedang mengusahakan tulisan Nabi Muhammad saw berniaga.

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: